sujet

EN MERE SØMLØS KØRETUR FOR FØRERLØSE BILER MED SWARCO OG VOLVO

19.03.2018

TLA (Traffic Light Assistance) er SWARCOs nye ITS-løsning (C/ITS), som er udviklet i samarbejde med Volvo og det norske vejvæsen. Formålet er at give førere information om "tid til grønt/tid til rødt", så trafikken optimeres. Trondheim er en af de første byer i Norden, hvor man tester den nye TLA-funktion. Applikationen blev afprøvet med 48 kryds, Volvo-biler og et appsystem.

Med flere køretøjer på vejene er vi i stigende grad afhængige af teknologi for at øge sikkerheden i stedet for blot at sætte liden til os mennesker. TLA-systemet informerer føreren, når bilen nærmer sig et trafiksignal, og viser den anbefalede kørehastighed hen til trafiklyset. Når et køretøj nærmer sig et kryds, indhenter TLA statusinformation om trafiklyset; om det er rødt, gult eller grønt, og hvor lang tid det varer, før det skifter. Det vises på bilens instrumentbræt eller i appen. TLA vil dog ikke komme med anbefalinger om at overskride fartbegrænsningen.

Volvo-tests i 2017
I 2017 testede SWARCO TLA-systemet med en specialudviklet app, der blev placeret i forskellige Volvo-køretøjer fra Volvo Nordic. Alt dette var muligt takket være hjælp fra Ørjan Tveit fra NPRA (statens vejvæsen i Norge). Volvo og SWARCO hjælper med at drive udviklingen. Vi vil snart opleve Volvo-biler udstyret med TLA-funktionen, som nu er klar til at blive lanceret på markedet.

- Det er SWARCOs mission at forbedre livskvaliteten ved at gøre rejseoplevelsen sikrere, hurtigere, mere behagelig og miljøvenlig. Udviklingen af nye løsninger afspejler vores mission, og vi påtager os derfor en ledende rolle inden for forskning og udvikling af TLA-systemer og lignende ITS-løsninger. Thomas Rønslund, hos SWARCO.

Formålet med testene var at vise, om systemet påvirker bilernes emissioner, fordi unødvendige stop undgås. Desuden håber vi, at føreren får en mere behagelig tur med mindre stress.

- For at få de ønskede resultater skulle TLA-systemet modtage opdateret information fra trafiklys tilstrækkeligt hurtigt, så man undgik risikoen for at køre over for rødt lys. Til både Volvos og SWARCOs tilfredshed var testen en succes, siger Morten Søndergaard, hos SWARCO.

Dette er et stort skridt hen imod brug af førerløse biler samt bedre sikkerhed og service for førere. Målet er at gøre transport sikrere, hurtigere og mere miljøvenlig for pendlere og øge tilgængeligheden.

Lignende tests i andre europæiske byer
TLA-systemet er allerede installeret og ved at blive testet i andre europæiske byer, for eksempel Berlin, Hamborg og Verona, hvor SWARCO og Audi tester en lignende løsning – Audi Connect.

Det unikke ved projektet i Trondheim er ønsket om at gøre trafiksignaldata tilgængelige via open source. Nu hvor testene har været en succes, bliver det meget nemmere for udviklere at finde nye og innovative løsninger.