sujet

SWARCOS CYKELBAROMETER SOM MOTIVATOR FOR AT FREMME CYKLISMEN

20.11.2017

SWARCO Danmark er stolte af at være med til at fremme cyklismen i Danmark, idet vi, af Supercykelsti sekretariatet, er blevet valgt som leverandør af foreløbig 11 cykelbarometre, der I øjeblikket er ved at blive installeret i det nordlige Sjælland.

“Supercykelsti Sekretariatet”, er en sammenslutning af 22 kommuner, hvis overordnede mål er at fremme cyklist pendling. Planen er at etablere 28 cykelstier – “Supercykelstier” samlet 498 km cykelstier på Sjælland *)

Formålet med SWARCOs cykelbarometer er at motivere cyklisterne ved at vise real-time data som tid, dato, temperatur, “Du er dagens cyklist nummer”, “…årets cyklist nummer”, din hastighed, samt offentlige service meddelelser, tog/bus tider, begivenheder i kommuner m.m..

KØBENHAVN er verdens førende cykelvenlige by

Et studie foretaget i 2017 af Copenhagenize Design Co. anvendte 14 parametre til at rangere de 20 mest cykelvenlige byer i verden - København blev placeret som nr. 1

Citat;

“Cyklen i byen, uanset topografi eller klima, er en god forretning. I København bidrager cykelpopulationen med besparelser på folkesundheden på 1,6 milliarder danske kroner om året. - nok til at betale omkostningerne til en beskyttet cykelinfrastruktur på under fem år. **

Dette er det fjerde halvårlige cykelvenlige byindeks, og 2017 byder på så lige så mange overraskelser som de øvrige indekser. København er på første plads på grund af massive investeringer i cykling som transport. Utrecht blænder med investering og innovation, dermed ender Amsterdam på tredje pladsen.

Mens konkurrencen mellem København, Amsterdam og Utrecht øverst i indekset forbliver hård, er det klart, at den danske hovedstad fortsætter med at udvikle sig som en cykelvenlig by. Byen har investeret 945 millioner danske kroner i cykelinfrastruktur og faciliteter i løbet af det sidste årti. Herunder er 16 nye broer til cykler og fodgængere bygget eller under opførelse, hvoraf otte er åbnet siden 2015-indekset.

Siden 2015 har byen gennemført Havneringen / Harbour Ring-cykelruten, som giver borgerne mulighed for at cykle langs hele den indre havn, iværksat et pilotprojekt med et nyt trafiksignalsystem, der opdager og prioriterer cyklister, lanceret digitale trafikbelastningsskilte for at forbedre trafikflowet gennem byen, og åbnet nye supercykelstiruter. I dag cykler dagligt 62% af Københavnerne til arbejde eller uddannelse i byen, mens kun 9% kører bil. Kort sagt, få byer i verden prioriterer innovation så meget som København gør, med opbakning fra byrådet**)

 

Kilde;

* http://supercykelstier.dk/sekretariat-for-cykelsuperstier-forlaenget/

**https://www.wired.com/story/world-best-cycling-cities-copenhagenize/